Structured data, een krachtige SEO quick win

Hoe je website SEO-vriendelijk maken? Je kan de content optimaliseren of ervoor zorgen dat hij makkelijk mobiel te raadplegen is. Wil je echter meer garanties op een toppositie in de Google, dan is structured data een quick win. En het mooist van al: het vraagt helemaal niet zoveel werk om snel resultaat te halen. Ready for a quick win?

Wat is structured data? 

Simpel gezegd is structured data SEO-vriendelijke code die developers kunnen gebruiken om bepaalde features van je website te programmeren. Ze volgen daarbij een specifieke structuur die het makkelijk maakt voor zoekmachines om de inhoud te begrijpen. Google en co belonen je daarvoor met een betere positie in de zoekresultaten.  

Welke features van je website je met structured data beter zichtbaar en vindbaar kan maken? We geven je hier enkele voorbeelden

Artikels 

Artikels, blogberichten, nieuws, … worden in de zoekresultaten verrijkt met extra info uit structured data (rich snippets) en verhogen de click-through rate. 

Artikel Structured data
FAQ Structured data

FAQ

FAQ-secties worden direct in de zoekresultaten weergegeven zodat gebruikers snel antwoorden op hun vragen vinden en naar je website kunnen doorklikken. 

Vacatures

Vacatures verschijnen prominenter in Google for Jobs, waardoor je meer kandidaten bereikt. 

Structured data vacatures
Structured data e-commerce

E-commerce

Producten kunnen prijzen, beschikbaarheid en recensies in rich snippets weergeven. Dat vergemakkelijkt het aankoopproces en verhoogt de kans op conversie. 

Reviews

Reviews krijgen sterrenbeoordelingen in Google en dat kan het vertrouwen en de klikfrequentie alleen maar boosten. 

Evenementen

Evenementen worden direct in de zoekresultaten weergegeven met data, locatie en beschrijvingen. 

Meer weten over structured data

en hoe je er je website nog beter en hoger mee kan presenteren in de zoekresultaten?

Ben je benieuwd hoe wij deze quick win voor jou kunnen realiseren? Contacteer ons. 

Stuur een e-mail  of Bel ons

 

Hoe helpt structured data bij SEO?

Structured data integreren in bepaalde features van je website kan je dus heel wat voordeel opleveren en je website SEO-vriendelijker maken. 

Verbeterde zichtbaarheid in zoekmachines: Structured data helpt zoekmachines beter te begrijpen waar een pagina op je website over gaat. Hierdoor zullen ze de pagina prominenter weergeven in de zoekresultaten. En rich snippets zoals sterrenbeoordelingen, prijzen, … in de zoekresultaten kunnen de zichtbaarheid van je website alleen maar verhogen.

Hogere click-through rates (CTR): Met rich snippets of verrijkte zoekresultaten spring je er beter uit en dat resulteert vaak in een hogere click-through rate. Dit betekent dat meer mensen op jouw link zullen klikken en op je site terechtkomen.

Meer gerichte zoekresultaten: Structured data helpt zoekmachines om meer gerichte en relevante zoekresultaten aan te bieden aan gebruikers. Dit verhoogt de kans dat jouw website wordt weergegeven aan mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar de informatie die jij biedt.

Groter concurrentievoordeel: Niet alle websites maken gebruik van structured data. Door dit wel te doen, kan jouw website zich onderscheiden van concurrenten die dit nog niet toepassen en zo op een hogere plaats in Google terechtkomen. 

Betrouwbaarder imago: Rich snippets, zoals sterrenbeoordelingen en recensies, kunnen het vertrouwen van gebruikers in jouw website verhogen. Ze zien in één oogopslag dat jouw site waardevolle en betrouwbare informatie biedt. 

Is het moeilijk om structured data in je website te integreren?

Structured data integratie vereist enige technische kennis, maar is voor doorgewinterde developers eerder een low effort. Je haalt er dus al snel resultaat uit. 

Een krachtige quick win, dus!

Meer weten over structured data

en hoe je er je website nog beter en hoger mee kan presenteren in de zoekresultaten?

Ben je benieuwd hoe wij deze quick win voor jou kunnen realiseren? Contacteer ons. 

Stuur een e-mail  of Bel ons

 

Laat je inspireren door enkele cases