Cross-channel marketingstrategieën: 
het belang van een geïntegreerde aanpak

Om je doelgroepen te bereiken, moet je als marketeer vandaag van alle markten thuis zijn.  Een geïntegreerde cross-channel marketingstrategie is een must om een sterk merk op te bouwen. Maar hoe doe je dat? Hoe versterk je de aanwezigheid en zichtbaarheid van je merk op verschillende kanalen, digitaal en offline. En: hoe zorg je dat je over al deze kanalen heen een coherente boodschap uitdraagt? Hier volgen enkele aandachtspunten.

 

Het belang van integratie over verschillende kanalen

Over het nut van een geïntegreerde aanpak bestaat geen discussie. Het zorgt ervoor dat alle marketinginspanningen elkaar versterken. En welke marketeer wil nu niet sterk voor de dag komen en zoveel mogelijk de aandacht trekken? Een voorbeeld van zo’n kruisbestuiving? Simpel. Neem een campagne op de sociale media… Die kan leiden tot een verhoogde zoekactiviteit op Google, waar je met effectieve SEO (organisch adverteren) en Google Ads (betaalde advertenties) potentiële klanten sneller richting jouw website stuurt om vervolgens via tracking en remarketing tools je doelgroepen nog gerichter te targeten, onder andere ook met e-mailmarketing. De synergie die zo ontstaat tussen verschillende (digitale) kanalen vergroot niet alleen de kans dat je opvalt. Het optimaliseert ook de gebruikerservaring – je bedient iedereen op zijn wenken, op het juiste moment, met de juiste boodschap en via het juiste kanaal – en verhoogt de kans op conversie. En dat is toch je ultieme doel van je campagne: meer leads genereren en je sales een boost geven.

 

Consistentie is key in álle media

Een van de grootste uitdagingen bij cross-channel marketing is het bewaren van consistentie op elke drager, van je social post en het billboard in de straat tot je spotje op radio en tv. Het is cruciaal dat je over al die kanalen heen dezelfde boodschap verspreidt. De visuele stijl, het concept, de tone of voice, de kernboodschap zelf... Consistentie helpt bij het versterken van je merkidentiteit en zorgt ervoor dat je publiek een duidelijk en herkenbaar beeld krijgt, ongeacht het kanaal waar ze met je merk in contact komen. Op elk touchpoint. Op hun socials, in het fysieke winkelpunt of in de krant… Het is ‘één voor allen, allen voor één’.

 

Hoe implementeer je een succesvolle cross-channel strategie?

Een efficiënte cross-channel strategie opzetten? Onze experten geven 5 tips om met succes over alle mediakanalen heen je boodschap uit te rollen.

  1. Begrijp je publiek: Identificeer verschillende segmenten binnen je doelgroep en begrijp hoe zij verschillende kanalen gebruiken. Zo breng je de boodschap correct over en verhoog je de kans op het creëren van waardevolle connecties.
     
  2. Maak gebruik van de juiste technologie: Investeer in marketingautomatisering en CRM-systemen die je helpen om campagnes te coördineren en de resultaten over verschillende kanalen te monitoren. Het levert inzichten op die je kunnen helpen je campagne (en de resultaten) naar een hoger niveau te tillen.
     
  3. Creëer coherente content: Zorg ervoor dat alle content die je creëert aansluit op je merkidentiteit en consistent is over alle kanalen. Je campagneconcept moet digitaal en offline dus identiek zijn. Daar hadden we het al over.
     
  4. Meet en optimaliseer: Gebruik analytics om te begrijpen wat werkt en wat niet, en schrik er niet voor terug om je strategie desnoods aan te passen en bij te sturen op basis van deze inzichten.
     
  5. Train je team: Zorg ervoor dat iedereen die betrokken is bij de uitvoering van de strategie, van content creators tot analisten, begrijpt hoe zij kunnen bijdragen aan het succes van de cross-channel aanpak. Één voor allen… je weet wel. Het helpt ook de consistentie van je campagne te bewaken.

 

Dus…

De kracht van een geïntegreerde cross-channel marketingstrategie ligt in de harmonie en consistentie van je marketingboodschappen. Met een doordachte aanpak kun je niet enkel de zichtbaarheid van je merk vergroten, maar ook een sterkere relatie opbouwen met je klanten. 

 

Benieuwd hoe we je cross-channel marketingstrategie kunnen verfijnen of heb je hulp nodig bij het implementeren ervan? Contacteer ons.